Scenariusz lekcji matematyki w klasie III gimnazjum opracowany przez mgr Krystynę Szerszeniewicz
Temat lekcji: Rozrywki matematyczne
Cele: Uczeń: Poznaje różne łamigłówki matematyczne Poznaje zastosowania matematyki w innych dziedzinach życia Poznaje definicję ciągu Rozwiązuje łamigłówki związane z ciągami Rozwiązuje rebusy matematyczne
Środki dydaktyczne:
koperty z zapałkami i zadaniami plansza z rebusami zestawy rebusów dla każdej grupy zestaw łamigłówek związanych z ciągami
Metody pracy
wykład wywiad z grupą dyskusja
Formy
praca w grupach praca z całą klasą
Przebieg lekcji:
Wstęp: Nauczyciel nawiązuje do tematu lekcji i przdstawia krótki rys historyczny oraz stawia pytanie: "Czy we współczesnych czasach istnieją łamigłówki, które mogłyby zainteresować nie tylko matematyków?"
Odpowiedź na to pytanie przygotowało dwóch uczniów:
Pierwszy uczeń zademonstrował łamigłówkę, która zdobyła miliony wielbicieli – kostkę Rubika. Drugi uczeń przedstawił łamigłówkę, która obecnie zdobywa świat – Sudoku. Uczniowie otrzymali przykładowe plansze Sudoku
Następnie nauczyciel dzieli klasę na grupy 5 osobowe. Każda grupa otrzymuje do rozwiązania zestaw składający się z zadań z zapałkami oraz zapałki. Grupa, która pierwsza rozwiązała zadania otrzymuje punkty i przedstawia swoje rozwiązania.
Inną popularną formą łamigłówek są rebusy. Nauczyciel przedstawia na planszy kilka rebusów matematycznych. Uczniowie rozwiązuję rebusy. Grupy uczniów otrzymują do rozwiązania zestaw rebusów przygotowanych przez 3 uczniów. Grupa, która najszybciej przedstawi rozwiązanie rebusu otrzymuje punkty.
Nauczyciel przedstawia definicję ciągu, uczniowie podają przykłady ciągów. Następnie dostają do rozwiązania łamigłówki, w których podane są pierwsze wyrazy ciągów. Zadaniem uczniów jest odgadnięcie następnych wyrazów. Za prawidłowe rozwiązania przyznawane są punkty.
Podsumowanie: uczniowie pod kierunkiem nauczyciela obliczają punkty, grupa z najlepszą punktacja otrzymuje oceny bardzo dobre.
Praca domowa: uczniowie dostają do rozwiązania łamigłówkę matematyczną.
Zadania z zapałkami:
- z 9 zapałek ułóż 6 kwadratów
- z 7 zapałek ułożono liczbę 1/7. Ułóż z nich liczbę 1/3
- z 6 zapałek ułóż 4 identyczne trójkąty równoboczne
Zadania z ciągami: napisz 5 następnych liczb według odgadniętej reguły:
- 2,5,8,11,14, 17, ....
- 6,2,12,4,24,8,48,16,...
- 2,3,5,7,11,13,17,...
- 1, 3/8, 9/32,...
- 2, -4,3,-7, 5, -10,9, -13,17,-16,...
- 1,2,3,5,8,13,21,...
- 1,2,4,8,16,...
- 100,180,340,660,1300,...
- 0, -2,-6,-12,-20,-30,...
- 81,73,80,74,79,75,...
- 1,2,4,7,11,16,...
Zadanie domowe:
Producent świec zauważył, że po wyprodukowaniu 6 świec pozostaje mu ilość materiału, wystarczająca na wyprodukowanie 1 świecy. Ile świec wyprodukuje z materiału pozostawionego po wyprodukowaniu 600 świec.
|